Friday, October 26, 2007


سیمای مستقل تاجیکستان
روشنا سورج، تاجیکستان
http://www.radiozamaneh.info/special/2007/06/post_249.html
در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، یک تلویزیون غیروابسته به دولت این کشور راه‌اندازی شد. این تلویزیون که «سیمای مستقل تاجیکستان» نام دارد، صبح ۱۸ ژوئن شروع به کار کرد. در مراسم افتتاح این تلویزیون اکبر ستار، رییس اتحادیه‌ی خبرنگاران تاجیکستان، گفت تاجیکستان از تعداد زیاد شبکه‌های مستقل تلویزیونی برخوردار نیست در حالی که در اکثر کشورهای آسیای میانه خبرنگاران مستقل شمار زیادی شبکه‌های تلویزیونی را راه‌اندازی کرده‌اند. اکبر ستار می‌گوید سیمای مستقل تاجیکستان باید به اهداف اصلی خود، یعنی به صورت مستقلانه تهیه و منتشر کردن مطالب، صادق بماند.

دکتر ابراهیم عثمان، که تحقیقات زیادی در علوم تاریخ و ژورنالیسم تاجیک انجام داده است، می‌گوید که تلویزیون مستقل تاجیکستان، به‌عنوان رسانه‌ای بی‌طرف و مستقل، نباید در خدمت هیچ یک از افکار و عقاید سیاسی جامعه قرار گیرد. دکتر عثمان می‌گوید رسانه‌ی خبری جدید باید به‌عنوان یک تلویزیون اطلاعاتی و فرهنگی از سازمان و نهادهای گوناگون فرهنگی و مراسم مختلف آنها بی‌طرفانه گزارش تهیه کند. وی بر این باور است که از کاخ هنر گرفته تا مسجد، از شعر گرفته تا قرآن مجید، همه فرهنگ است، ولی اصلا غیرممکن و غیرمجاز است که سیمای مستقل تاجیکستان خود را به منبر ویژه‌ی این سازمان و نهادها تبدیل کند. به عقیده‌ی ابراهیم عثمان، تلویزیون مستقل باید ملت را به درک فرهنگ شعر، قرآن، موسیقی، میهن‌دوستی و بشرسالاری هدایت بکند.

سیمای مستقل تاجیکستان در اثر تلاش‌های یک سال اخیر گروهی از خبرنگاران تاجیک، به ویژه زینت‌الله اسماعیل، و مساعدت برخی از اتحادیه‌های خبرنگاران تاجیکستان تأسیس شده است. زینت‌الله اسماعیل، رییس سیمای مستقل تاجیکستان، می‌گوید کمیته‌ی دولتی رادیو ـ تلویزیون تاجیکستان، طی بیش از یک سال با بهانه‌های مختلف و ایجاد کاغذپرانی‌های مصنوعی به آنها مجوز فعالیت نمی‌داد؛ اما آنها با استواری اهداف خود را که وی «بی‌طرفانه پر و رنگین کردن فضای اطلاعاتی تاجیکستان» می‌خواند، دنبال و پیگیری نموده‌اند.
در همین حال آقای اسماعیل می‌گوید که تهیه و منتشر کردن برنامه‌های گسترده‌ی سیاسی از اهداف اصلی ایجاد تلویزیون مستقل تاجیکستان نیست. در حال حاضر حدود ۳۰ خبرنگار و کارمند فنی در سیمای مستقل تاجیکستان استخدام شده‌اند که بخش اعظم آنها جوان و دانشجویند. به گفته‌ی این جوانان، فعالیت در سیمای مستقل تاجیکستان برایشان، هم از لحاظ کسب تجارب حرفه‌ای و هم از نگاه دریافت درآمد، سازگار است. این تلویزیون که به صورت دیجیتال راه‌اندازی شده و همه روزه به مدت ۸ ساعت برنامه پخش می‌کند، در صدد است با تلویزیون‌های بانفوذ خارجی و مستقل داخلی، به اساس توافق همکاری و در آینده‌ی نزدیک وب اینترنتی خود را راه‌اندازی کند.
حدود ۳۰ خبرنگار و کارمند فنی در سیمای مستقل تاجیکستان مشغول به کار شده‌اند که بخش اعظم آنها جوان و دانشجو هستند.
محمدعلی عجمی، که از شاعران مطرح در تاجیکستان است، از یک‌رنگی برنامه‌های سه شبکه‌ی دولتی این کشور می‌گوید و اظهار امیدواری می‌کند که با ایجاد این تلویزیون مستقل، فضای اطلاعاتی در کشورش رنگین‌تر شود. آقای عجمی می‌گوید در گاهی موارد، هر سه شبکه‌ی دولتی همزمان برنامه‌های موسیقی، کنسرت و رقص و آهنگ پخش می‌کنند و وی هر چند زبان مادری و ملت و میهنش را بسیار دوست می‌دارد اما برای دریافت اخبار تازه مجبور می‌شود از شبکه‌های تلویزیون روسیه استفاده کند.

هرچند در مناطق مختلف تاجیکستان ۱۷ تلویزیون مستقل راه‌اندازی شده است اما محتوا و زمان برنامه‌های آنها محدود بوده و فقط در قلمرو یک منطقه یا شهر منتشر می‌شود.
در شهر دوشنبه قبلا دو تلویزیون مستقل راه‌اندازی شده بود؛ اما تلویزیون موسوم به «پایتخت» در حال حاضر به شبکه‌ی تلویزیون شهرداری دوشنبه تبدیل شده و تلویزیون موسوم به «سامانیان» به دلیل پایان مهلت مجوز، متوقف شده است.

No comments: