Wednesday, October 31, 2007



دولتمند خال در ايران


دولتمند خال استاد مسلم موسيقي تاجيكي در ايران حضوردارند واز 9 تا 11 آبان در فرهنگسراي هنر برنامه خواهند داشت.
ايشان همچنين برنامه هاي متنوعي نيز در كيش و شهرهاي آذربايجان برگذارخواهند كرد.
بدين مناسبت بي بي سي مصاحبه اي با ايشان ترتيب داده است كه در اينجا مي توانيد مطالعه كنيد:
http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2007/10/071031_an-mm-doulatmand.shtml
دراين آدرس مي تواند تعدادي از آثار اورا پياده كنيد:

ياوه گويي هاي احمد اوبالي

آنها كه موبايل باز هستند خوب مي دانند كه در چند ماه اخير كليپي با بلوتوث رد وبدل مي شود ودر آن لاك پشت عظيم الجثه اي به نمايش در) مي آيد كه روي يك تريلي بسته شده است ودر بالاي كليپ هم نوشته شده لاك پشت سد اسطور(در آذربايجان
تلويزيون تجزيه طلب گوناز كه مدير آن احمد اوبالي (متاسفانه همشهري بنده واز اهالي اردبيل است كه باعث شرم وخجالت من است)قبلا كارگر حمامي بوده ودر آنجا به گفته همشهريان بارها مورد ....قرار گرفته ،با تحريك وريختن خاك وخاكستر برسرش در جواب به تلفني كه به او شد عنوان كرد كه اين لاك پشت جزو ثروت ملي آذربايجان است وآن را به اصفهان (بار ديگر گفت به تهران)برده اند وبايد تلاش كرد تا به جاي اصلي برگردانده شود.وبه بهانه لاك پشت هرچه بد وبيراه زيبنده خود بود نثار مردم ايران علي الخصوص برادران فارسي زبان ما كرد.
اين تحريك تا آنجا پيش رفت كه عده اي واقعا باور كردند لاك پشتي در كار است وكار بدانجا كشيد كه استاندار اردبيل در تلويزيون سبلان حاضر شد ودر معيت مسوولين زيست محيطي رسما اعلام كرد كه چنين خبري صحت ندارد واصولا چنين لاك پشتي فقط در آبهاي آزاد مي تواند وجودداشته باشد وآنچه كه در فيلم نشان داده مي شود مجسمه است.والخ

بعدا مشخص شد كه فيلم اصلا مربوط به ايران نبوده ودر خارج از كشور است.
حال براي قضاوت شما لينكهاي دانلود اين كليپ را مي گذارم تا خودتان ببينيد وقضاوت كنيد كه ياوه گويان تاچه حد احمقند.

http://www.4shared.com/file/25501688/6b1922f1/Lakposht_gholasa_gamekhor2007_Rbesh__.html?s=1
يا
http://www.4shared.com/file/26394757/92b540d9/Lakposht.html?s=1
يا
http://www.4shared.com/file/27625949/5f5ebde6/Lakposht_75_ton_iran_excellentir_.html?s=1

به دونكته در فيلم توجه كنيد:
1-ماشينهايي كه در فيلم ديده مي شود واز جمله ماشين پليس جملگي مربوط به خارج از كشور است ومشابه آن در ايران كمتر ديده مي شود.

2-لاك پشت پاها را از هم باز كرده واصلا تكان نمي خورد.كدام لاك پشت، غيراز خود احمد اوبالي ،مي تواند آنقدر پاها را از هم باز كند خدا مي داند.

Tuesday, October 30, 2007


چگونگي دريافت تلويزيون سفينه و تاجيكستان

از روي ماهواره


واقع در 75 درجه شرقي:

برنامه هاي اين ماهواره روسي( متعلق به خانواده ماهواره هاي اينتر اسپوتنيك كه قبلا ال ام آي ناميده مي شد) پرقدرت با بشقابهاي
75
سانتي متري وبالاتر به راحتي در ايران وافغانستان وپاكستان وتاجيكستان قابل دريافت است
با مشاهده نقشه پوشش دو موج شمالي وجنوبي قدرت واقعي اين ماهواره را خواهيد ديد.

منطقه تحت پوشش اين ماهواره نيز از ژاپن در آسيا تا فرانسه در اروپا است.
دوست عزيز ،عليرضا ،دروبلاگ رسانه نظري گذاشته ودرآن نحوه دريافت اين ماهواره را شرح داده است

بهترين فركانسها براي تنظيم اوليه :

تلويزيون رنگ پاكستان
فركانس: 12640
پولاريزاسيون:افقي
سمبل ريت: 22000

كانالهاي روسي ازجمله كانال پربيننده
NTV
فركانس: 12640
پولاريزاسيون:عمودي
سمبل ريت: 22000

يك راهنمايي مهم آن است كه ديش تقريبا شبيه حالتي قرار مي گيرد كه ماهواره هات برد دريافت مي شود.منتها به جاي اينكه به طرف غرب قرار گيرد روبه شرق قرار داده مي شود.

دراينجا هم ليست كامل فركانسها را مي توانيد ببينيد:
http://www.lyngsat.com/abs1.html

نخستين كاروان كالا از طريق پل دوستي عازم افغانستان شد
Нахустин корвони тичорати аз "пули дусти" гузашт


به گزارش ايرنا
نخستين كاروان كالا در قالب
‪ ۳۰
خودرو حامل كالاهاي تجار تاجيك از طريق پل تازه تاسيس پنج پايان - شيرخان بندر تاجيكستان عازم افغانستان شد. منابع خبري تاجيكستان روز دوشنبه در گزارشي با مهم ارزيابي كردن اين رويداد، گفتند: خواربار و فراورده‌هاي صنعتي از كالاهاي اصلي كاروان مذكور تاجيكستان براي حمل به افغانستان است. گفته مي‌شود، هزينه حمل كالا از طريق رودخانه مرزي پنج به افغانستان از دو هزار دلار براي
‪ ۳۰۰
تن به حدود ‪
200
دلار كاهش يافته است. پيش از اين بيشتر كالاها بين تاجيكستان و افغانستان دراين نقطه مرزي به وسيله قايق حمل مي‌شد. اگرچه كارشناسان ،بهره‌برداري از پل پنج پايان - شيرخان بندر را براي رشد مناسبات تجاري و كاهش قيمت كالا در مناطق مرزي افغانستان و تاجيكستان مهم مي دانند، ولي برخي نيز بر اين عقيده‌اند كه بيشتر سود راه اندازي اين پل به شبكه‌هاي بزرگ و سازمان يافته قاچاق و ترانزيت مواد مخدر از افغانستان به تاجيكستان ، آسياي مركزي و روسيه و اروپا بر مي‌گردد. انگليس در قالب كشورهاي ائتلاف ضدتروريست به سركردگي آمريكا در افغانستان از حدود شش سال پيش مسوول نظارت بر كاهش كشت خشخاش و توليد مواد مخدر در اين كشور است، ولي از آن زمان كشت و توليد مواد مخدر در افغانستان و ترانزيت سازمان يافته آن افزايش زيادي داشته است. پل ارتباطي مرزهاي پنج پايان و شيرخان بندر تاجيكستان و افغانستان توسط آمريكا سه ماه پيش راه اندازي شد. عمليات ساخت اين پل
‪ ۶۷۰
متري در سال ‪
۲۰۰۵
ميلادي آغاز شده بود

Sunday, October 28, 2007


امروز دراولين روز كنگره بزرگ مولانا جوره ديك نذري يف
از تاجيكستان در مراسم افتتاحيه سخنراني كرد.

اخبارروزانه ومطالب مهم كنگره بزرگ مولانا در اين آدرس پيگيري كنيد:
http://www.molananews.com/

دانلود متن كامل مثنوي معنوي
http://www.sufism.ir/books/download/farsi/mathnavi/Masnavi.pdf

پاموک نویسنده ترک : : مولانا ایرانی است

مهر : در پی اقدامات اخیر ترکیه برای تصاحب مولانا شاعر ایرانی اورهان پاموک نویسنده ترک با ذکر این نکته که مولانا ایرانی است گفت: «نویسندگان آسیایی به خصوص نویسندگانی از چین، هند و ایران رفته رفته خود را وارد ادبیات جهان می کنند.» وي درباره یاری رساندن ادبیات به انسان مدرن، وضعیت کنونی ادبیات جهان، غیرسیاسی بودن خود و آثارش، تاثیر ادبیات سنتی بر مدرن و... سخن گفته است. برنده جایزه نوبل سال گذشته ادبیات مولانا را شاعری ایرانی خواند ودرباره تاثیرپذیری اش از ادبیات کهن پارسی تصریح کرد: «ادبیات فارسی از مولوی گرفته تا عطار و بقیه تاثیر به سزایی در شعر مدرن ترکیه داشته است، اما من چندان روی فرهنگ کلاسیک فارسی کار نکرده ام.» پاموک البته گفته است که شعر کهن ایرانی را از طریق ترجمه های انگلیسی و ترکی آنها خوب خوانده است. این نویسنده ترک و برنده نوبل ادبیات، داستان "بوف کور" صادق هدایت را بی نظیر توصیف کرده است.
لازم به ذكر است كه پاموك نخستين برنده جايزه ادبيات نوبل از كشورتركيه به دليل حق گويي ومحكوم كردن جنايت نسل كشي ارامنه توسط دولت تركيه مورد بي مهري تركهاي شوونيست قرار گرفته است.

هسته گردشگري علمي در خراسان شمالي تاسيس شد
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي از تشكيل نخستين هسته گردشگري علمي اين استان خبر داد.
علي كاظمي روز يكشنبه در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي هدف از اين اقدام را تقويت بخش علمي در امر گردشگري، استفاده از توانايي‌هاي علمي صاحبنظران براي برنامه‌ريزي گردشگري و گسترش روابط با ساير كشورها خواند.
وي گفت: نخستين نشست هسته گردشگري علمي خراسان شمالي نيز در اين هفته با حضور كارشناسان كميته گردشگري علمي كشور برگزار شد كه طي آن تاجيكستان به عنوان كشور هدف اين استان براي تشكيل انجمنهاي مشترك علمي گردشگري انتخاب شد.
او همچنين بر اهميت و لزوم توجه به سند آمايش سرزميني خراسان شمالي در برنامه‌ريزيهاي گردشگري علمي استان تاكيد كرد.
خبرورزشي از تاجيكستان
تيم تاجيكستان در ديدار برگشت خود درمسابقات مقدماتي جام جهاني ‪
۲۰۱۰
در آسيا ، تيم ملي بنگلادش را با نتيجه
‪ ۵
بر صفر شكست داد و به مرحله بعد راه يافت.
به گزارش ايرنا ، اين بازي بعد ازظهر روز يكشنبه در ورزشگاه مركزي شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار شد.
نيمه اول اين بازي بدون گل پايان يافته بود.
داوري اين مسابقه را "قادرچيني بيك‌اف"از قرقيزستان همراه سه هموطن خود برعهده داشت.
تاجيكستان در ديداررفت كه در بنگلادش برگزارشده بود با نتيجه يك بريك حريف خود را درخانه متوقف كرده بود.
"محمد جان حبيب الله‌اف" سرمربي تيم ملي تاجيكستان در پايان اين بازي به خبرنگار ايرنا دردوشنبه گفت: باتوجه به ضعف قدرت بدني تيم بنگلادش و وضعيت اين تيم در بازي اول كه در بنگلادش برگزار شد ما يقين داشتيم كه اين بازي را مي‌بريم.
وي افزود : اگر چه تيم تاجيكستان دربرابربنگلادش امروزنتيجه شيريني گرفت و خوب بازي كرد ولي اين بازي نمي‌تواند ملاك برتري زياد براي تيم ما باشد و دربازي با تيم‌هاي قدرتمند كه پيش رو داريم فوتبال تاجيكستان را محك خواهيم زد.
وي خاطرنشان كرد: تيم تاجيكستان از امروز خود را براي بازي بهتر ومنسجم تر در مقابل تيمي كه در آينده بازي خواهد كرد،آماده مي‌كند.

تاجيكان در آيينه تاريخ

از آريان تا سامانيان

اثرگرانقدر پرزيدنت امامعلي رحمان

به زبان فارسي


http://www.prezident.tj/books/orein%20to%20somonien%20forsi.rar



آثار ديگري از پرزيدنت رحمان با الفباي سيريليك:

http://www.prezident.tj/kitobho.htm




دانلود كتاب
تاجيكستان وطن زرتشت وظهور پيامبر آيين راستين

اثرگرانقدر امامعلي رحمان
بارسم الخط فارسي




سايت رسمي پرزيدنت امامعلي رحمان

مطالب سايت به خط سيريليك است

http://www.prezident.tj/

دانلود ديوان اشعار ابوالقاسم لاهوتي

قسمت اول
http://www.farsiebook.com/ebook/4221.htm

قسمت دوم
http://www.farsiebook.com/ebook/4220.htm

تاجيك‌ها لاهوتی را خيلی دوست دارند. او برای اولين بار دستگاه چاپ را به دوشنبه آورد. نمايشنامه نوشت و اجرا كرد. تصنيف ساخت، روزنامه و كتاب چاپ كرد. او شايد نخستين مهاجری باشد كه در كشور شوراها به وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسيد. تاجيك‌ها می‌دانند كه او شاعر انقلابی ايران است كه از چنگ استبداد و مرگ گريخته و خود را به تاجيكستان رسانده بود.
شرح زندگي ابوالقاسم لاهوتي
درسايت مشاهير

لاهوتي شاعر و مبارزي ايراني بود که بخش مهمي از زندگي پرحادثه او در تبعيد گذشت. سالهاي در استانبول و روزگاري در اتحاد شوروي . مرگ او هم سرانجام به سال ۱۳۳۶ شمسي در مسکو اتفاق افتاد. نام او ابوالقاسم الهامي بود و تخلص شعري اش لاهوتي, اصلش از کرمانشاه و سال ولادتش ۱۳۰۵ قمري ميباشد. پدرش کشاورزي ساده اما اهل شعر و ادب و مردي آزادي خواه بود.ابوالقاسم در دامان خانواده با ادبيات و شعر و محيط ادبي کرمانشاه آشنا گرديد. بضاعت مالي پدر براي تحصيل او کفايت نمي کرد. بنابراين با کمک مالي يکي از آشنايان پدر به تهران رفت و در همان ايام که کمتر از هجده سال داشت, نخستين غزل وي با لحني سرشار از شور و آزادي خواهي در روزنامه حبل المتين کلکته انتشار يافت و نام اورا بر سر زبانها انداخت. لاهوتي در انقلاب مشروطيت در صف فدائيان آزادي قرار گرفت. اندکي بعد وارد ژاندارمري شد, که در آن زمان زير نظر سوئديها اداره ميشد. رئيس ژاندارمري قم بود که بر اثر يک سوءتفاهم ميانه اش با سوئديها به هم خورد و به جرم اقدام به خرابکاري محکوم به اعدام شد, ولي او به خاک عثماني گريخت و چندي در آن جا با دشواري و پريشاني روزگار گذراند.در اين دوره از زندگاني, به کار بردن شعر فکاهي و طنزآميز را به عنوان حربه اي براي مبارزات اجتماعي از ميرزا علي اکبر طاهرزاده مشهور به صابر آموخت. لاهوتي پس از آن که سه سال در استانبول زيست به کرمانشاه بازگشت. در دو سال آغاز جنگ جهاني اول, روزنامه بيستون را در زادگاه خود منتشر کرد. بعد از شکست قواي اروپا مرکزي دوباره به ترکيه رفت,تا اين که در آغاز سال ۱۳۴۰ ه.ق به شفاعت مخبرالسلطنه فرمانفرماي تبريز به ايران بازگشت و با همان درجه سابق وارد ژاندارمري آذربايجان شد. لاهوتي در راس ژاندارمري تبريز رشادتها از خود نشان داد و با کمک انقلابيون تبريز را گرفـت, اما پس از شکست عمليات آنها, نا گزيز به شوروي گريخت و تا پايان عمر خود در تاجيکستان در سمتهاي آموزگاري دبستان, عضویت در حزب کمونیست, ریاست آکادمی علوم تاجيکستان و وزارت معارف به سر برد تا این که سرانجام به سال ۱۳۳۶ شمسی در مسکو در گذشت.نخستین اشعار لاهوتی در روزنامه مشهور آن عصر حبل المتین و ایران نو به چاپ رسید, اما اشعار سالهای آخر عمرش در روزنامه آواز تاجیک طبع و منتشر می شد.دیوان لاهوتی مجموعه ای است از قطعه و غزل و مقداری تصنیف و ترانه ، که عموماً با زبانی ساده و روان سروده شده است. زبان شعرهای اجتماعی او اغلب حماسی و خشن و فاقد تصویرهای شعری است. از نظر مسلکی برروی هم او را باید شاعری مادی و معتقد به مارکسیسم قلمداد کرد که شعر خود را سلاحی میدانست برای تحقق آرمانهای طبقه کارگر.شعر لاهوتی از نظر ساخت و قالب از نوآوریهای شبه نیمایی خالی نیست. برای مثال شعر سنگر خونین او که ترجمه یکی از شعرهای ویکتور هوگوست. به صورت شکسته در سال ۱۳۰۲ شمسی در مسکو سروده است.
رزم آوران سنگر خونین شدند اسیر
با کودکی دلیر
به سن دوازده
آن جا بدی تو هم؟-
ـ بله
با این دلاوران
پس ما کنیم جسم ترا-
هم نشان به تیر
تا آن که نوبت تو رسد
منتظر بمان
به اعتبار باید لاهوتی را نخستین کسی دانست که پیش از نیما شعر نیمایی با قالب شکسته و غیر عروضی سروده است.لاهوتی هرگز به کار شعر و شاعری به معنای هنری و بسیط آن دل نداد و بیشتر روزگارش به مشاغل سیاسی و نظامی گذشت. با این حال در فرهنگ و اندیشه قوم تاجیک اثر مثبتی برجای گذاشت، تا آن جا که هم اکنون در تاجیکستان به عنوان یک چهره ادبی و انقلابی نام آور و احترام او پس از گذشت چندین دهه پایدار مانده است. اهمیت او در سیر شعر فارسی بیشتر به دلیل سنت شکنی ها و نوگرایی هایی است که پیشتر یا همزمان با نیما یوشیج در شعر خویش آشکار کرده است.نمونه ای از شعر او:
دهد جان
غیرتم می کشد این گونه که پروانه دهد جان
سوزد و خوش بود الحق که چه مردانه دهد جان
ای خوش آن عاشق صادق که به میدان محبت
غرق خون گردد و در دامن جانانه دهد جان
در گه دوست بود خانه آزادی و امید
زنده آن است که در خدمت این خانه دهد جان
گر خزان حمله کند بنده آن بلبل مستم
که جدایی نکند از گل و در لانه دهد جان

عكسهاي زيبا ازدهكده ميمند با 12000 سال قدمت
:بقيه عكسها


دانلود
اشعاري از صدرالدين عيني
به خط سيريليك
http://mihd.net/801fby
»
كسى كه به ادبيات كهنه و نو فارسى و تاجيكى شناسايى دارد به خوبى مى‏داند كه در ميان آنها فرق اساسى نيست. درست، اگر ما
لهجه‏هاى محلى را در نظر بگيريم و به همان نگاه كرده زبانها را به گروهها جدا بكنيم، نه اين كه در بين ايران و آسياى ميانه، بلكه در بين خود اهالى تاجيكستان و ازبكستان هم خيلى لهجه‏هاى جداگانه مى‏توان پيدا كرد. ليكن در دنيا هيچ قومى نيست كه جداگانگى جزئى لهجه‏هاى محلى را در نظر گرفته براى هر لهجه يك زبان جداگانه ساخته برآورده باشد. يك تاجيك يا يك ايرانى اثرهاى سعدى، حافظ، نظامى و مانند آنها را چقدر فهميده و دوست داشته خوانده همان قدر هم اثرهاى رودكى، كمال خجندى، عصمت بخارايى، سيف اسفرنگى و مانند اينها را فهميده و دوست داشته و مى‏خواند. يك تاجيك براى فهميدن بعضى لغتهاى فارسى قديم گرفته شده فردوسى به چه اندازه «به دشوارى افتد، يك ايرانى هم براى فهميدن آنها همان قدر دشوارى مى‏كشد
زنده ياد صدرالدين عيني ( 1878-1954م ) بنيانگذار ادبيات نوين تاجيك


به پرده تا به چندين راز تاجيک
بيا، بنشين، شنو آواز تاجيک
به ذهن صاف و استعداد فطري
بنا شد در جهان انباز تاجيک
سخن را چون عروسان زيب داده
زبان معرفت پرداز تاجيک
هنرها، پیشه ها ايجاد کرده
به دنيا قوه جانباز تاجيک
يقين داني که انجامش به خير است
به ياد آري اگر آغاز تاجيک
جهان را سر به سر سنجيده، ديده
به عهد رفته چشم باز تاجيک
فقط بی مکتبی در عصر حاضر
کمی مانع شد از پرواز تاجيک
پس از چندی به خاموشي غنودن
برآمد عاقبت آواز تاجيک
صدرالدين عيني

برگرفته از وبلاگ تروند
http://www.tarvand.blogfa.com/

صدرالدين عيني (۱۹۵۴- ۱۸۷۸) نامورترين چهره و در واقع بنيان گذار ادبيات و فرهنگ تاجيکستان از کساني است که ميان ادبيات پيش و پس از انقلاب اکتبر پيوند ايجاد کرده است. به دليل اهميتش در تاريخ و فرهنگ تاجيک او را به نام «استاد» يا «پدر» ملت تاجيک ميشناسند. وي نيمي از عمر را در عصر تحجر اميرسالاري بخارا پشت سرگذاشت و در نيمه دو حيات خود براي رهايي از عقب ماندگي فرهنگي و اقتصادي تلاشهاي بسياري از خود نشان داد.عيني در ولايت بخارا ديده به جهان گشود. پدرش کشاورزي جزء بود که گاهي به صنعتگري نيز ميپرداخت، در عين حال در ادبيات و نويسندگي هم چيره دست بود. صدرالدين در يازده سالگي پدر خود را از داد، و هنگام تحصيل در مدارس بخارا، زندگي سختي را پشت سرگذاشت. او خواندن و سرودن شعر را وجهه همت قرار داد و عيني تخلص خود برگزيد.مطالعه نوادر الوقايع احمد دانش، در روحيه وي تحولي شگرف پديد آورد و باورهاي پيشين او را متلاشي کرد. با خواندن روزنامه حبل المتين و چهره نما نگرش او نسبت به حکومت و ارکان سياسي آن زمان به کلي تغيير يافت. عيني به مانند بسياري از روشنفکران آن روزگار به «تجددگرايان» پيوست و حمايت خود را از گسترش تعليمات اعلام داشت. در سال ۱۹۱۶ امير بخارا وي را به سمت مدرس مدرسه «خيابان بخارا» برگزيد و گمان ميکرد با اين کار ميتواند او را از فعاليت فرهنگي و سياسي باز دارد. عيني به بهانه کسالت مزاج از قبول اين شغل سرباز زد و از بخارا بيرون رفت. در سال ۱۹۱۷ دستگير شد و در محکمه امير بدون محاکمه شکنجه شد و تا حد مرگ ضربات شلاق را تحمل کرد؛ تا اين که به کمک سربازان روس نجات يافت. درسال ۱۹۱۸ به سمرقند رفت و براي سقوط حکومت ارتجاعي امير بخارا کوشيد و در مسير تاسيس دولتي دموکراتيک از هيچ کوششي فرو گذار نکرد.عيني در سال ۱۹۱۸ مرثيه اي در سوگ برادر مقتول خود سرود که از مهمترين اشعار تاجيک به شمار مي آيد، وي در انتهاي
اين مرثيه سقوط رژيم حاکم را پيشگويي کرده است. عيني در فاصله ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۴ با مطبوعات همکاري داشت.در حدود سال ۱۹۲۰
اثر منثور خود، جلادان بخارا را نوشت که براي نخستين با در سال ۱۹۲۲ در مجله انقلاب به زبان اوزبکي و سالها بعد يعني در سال
۱۹۳۵
به تاجيکي منتشر شد. تاثير داستانهاي کهن مانند طوطي نامه و چهار درويش در نثر و شيوه محاوره اين کتاب، که در قالب گفتگو ميان جلادان امير بخارا انجام يافته، آشکار است.عيني در مقالات خود دعاوي برخي از ترکان شوونيست را، که وجود تاجيکستان را به رسميت نمي شناختند، مورد انتقاد قرار داده است. او در کتاب مهم خود نمونه ادبيات تاجيک (۱۹۲۶) اثبات مي کند که تاجيکان صاحب فرهنگي غني و ادبياتي کهن هستند، اما هرگز به تعصبات تاجيکي گرفتار نيامد، و در عوض بر نظريه « دوستي ميان اقوام تاجيک و اوزبک » پاي مي فشرد.عيني پس از نوشتن کتاب آينه سرگذشت تاجيک کم بغل، که در آن از زندگي مردم ساده تاجيک و تحولات دهه
۱۹۲۰
سخن مي راند، داستان غلامان(۱۹۳۴) را نوشت که در نويسندگي او مرحله اي کمالي به شمار مي رود.همزمان با سالهاي جنگ جهاني دوم، در مطبوعات قلم مي زد و شعر مي سرود؛ که از آن ميان « قصيده جنگ و ظفر » و « مارش انتقام » او شهرت يافته است. عيني در کار زندگينامه نويسي هم اهتمام داشت. زندگينامه هاي مکتب کهنه (۱۹۳۶) و مختصر ترجمه حال خودم (۱۹۴۰) روزگار کودکي و زندگي در روستاها را تصوير مي کند. کتاب پرحجم و پر آوازه يادداشتها (۱۹۵۰تا ۱۹۵۴) که آخرين فعاليت ادبي او به شمار ميرود، برگيرنده نکته ها و گوشه هايي از مراحل مختلف زندگي او و حيات اجتماعي تاجيکان در روزگار نويسنده و از زمره شاهکارهاي نويسندگي تاجيکي است. اين کتاب مهم و خطير از آثار نويسندگان پيشين زبان فارسي مانند چهار مقاله عروضي، گلستان سعدي، بدايع الوقايع واصفي، و نوادر الوقايع احمد دانش تاثير پذيرفته است. اين اثر بحق گنجينه اي است از زبان و فرهنگ مردم تاجيک که در آن ضرب المثلها، جکايتها، تعبيرات و گفته هاي عاميانه جابجا درج گرديده و بر شيريني زبان و حسن تاثير آن افزوده است. تا کنون به چندين زبان و از آن جمله فرانسوي ترجمه شده است.از او چند داستان کوتاه، اشعار و حکايتها و تمثيلهاي کوتاه در نشريات تاجيکي و اوزبکي به چاپ رسيده است. عيني که از تاريخ و فرهنگ تاجيکي و دانشهاي زمانه آگاه بود، خود را پيرو گورکي و علاقه مند به شيوه او معرفي مي کرد، با اين حال چندين ويژه نوشت درباره دانشمندان و اديبان پيشين از قبيل فردوسي، ابوعلي سينا، رودکي، سعدي، امير عليشير نوايي، بيدل و واصفي از خود به يادگار گذاشت، مخصوصا سلسله مقالاتي درباب تاثير بيدل و بيدل گرايي در ادبيات تاجيکي به رشته تحرير در آورد. او دوستدار بزرگ موسيقي و دلبسته گونه هاي سنتي آن بود و درباب اين هنر چندين رساله آموزشي نوشت. در توصيف مناظر و چشم اندازها چهره و هيات و خلقيات قهرمانان آثار خود چيره دست بود، از اين حيث کارهاي وي را به آثار بالزاک مانند کرده اند، که انگلس درباره آن مي گفت:« از رهگذر آن آثار فرانسه را شناخنه است.»عيثي تقريبا استاد و راهنماي همه اديبان تاجيک و بسياري از ادباي اوزبک در دوران پس از انقلاب بود، به طوري که او را نه تنها از خلال آثار خودش، که از طريق آثار ديگر اديبان تاجيک و اوزبک نيز ميتوان باز شناخت.براي آشنايي با سبک نويسندگي عيني که نمونه نثر تاجيکي نيز هست، قطعه اي از کتاپ يادداشتها را در اينجا مي آوريم:آرزو مي کردم که کاري شده همه يان غم و کلفتها- هر چند يک چند دقيقه هم باشد- از يادم برآيد، من اندکي روي آسايش را ببينم و با خواهش اين آرزو، بيت زيرين يک غزل بيدل را - که پدرم در اينگونه موارد بسيار مي خواند- به ياد آوردم و با آواز پست حزين زمزمه کردن گرفتم:اي فراموشي کجايي، تا به فريادم رسي باز اندوه دل غم پروم آمد به ياد.در اين وقت، سرود جفترانان(۱) شنيده شده مرا به خود مشغول کرد. جفترانان ريان(۲) غمجدوان عادة در شبهاي تابستان در ساعت ده شب، گاو بسته، کار سر مي کردند و زمين را پيش از برآمدن افتاب دندانه و ماله کرده نمش را تماما در خودش نگاه مي داشتند و از خشکاندن پرتو آفتاب ايمن مي کردند. در شبهاي دراز تيرماه باشد بعد از نيمه شب کار سرکرده پيش از طلوع آفتاب کارشان را تمام مي نمودند. در اين گونه وقتها يگانه تسلي بخش آن جفترانان- که با مجبوريت زندگي خواب شيرين را ترک کرده در شب تار کار مي کردند- سرودخواني بود.بيشترين دهقانان ريانهاي غجدان و وابکند سرودخوان و شش مقام دان بودند. آنها با وجود بي سوادي شش مقام از غزلهاي کلاسيکي از پدر و باباهاشان دهن به دهن آموخته بودند.
مرگ او در پانزده ام جولاي ۱۹۵۴، فرا رسيد.
----------------------------------------------------------(۱) جفترانان= کشاورزاني که با جفت گاو زمين را شخم مي زنند
.(۲) ريان= بخش، ناحيه.

از سايت مشاهير
http://www.mashaheer.net/archives/000012.html
يادش گرامي باد

Saturday, October 27, 2007


تاجيكها براي شركت درهمايش هشتصدمين سال مولوي به ايران عزيمت كردند
يك هيات ‪

۲۱

نفره علمي، فرهنگي و هنري تاجيكستان روز شنبه براي شركت در همايش بين‌المللي "هشتصدمين سال مولانا جلال‌الدين بلخي" در ايران به تهران عزيمت كردند.
"قهرمان سليماني" رايزن فرهنگي ايران در تاجيكستان در شهر دوشنبه مركز اين كشور به خبرنگار ايرنا گفت: در بين اين هيات، شماري از استادان دانشگاهها، محققان، شاعران و هنرمندان موسيقي سنتي تاجيك نيز حضور دارند.
وي افزود: اين گروه ضمن شركت در همايش مولانا در خوي، از مراكز علمي فرهنگي و آثار تاريخي شهرهاي تبريز ، خوي و تهران ديدن خواهند كرد.
بگفته وي، حضورانديشمندان تاجيك به دليل قرابت‌هاي فرهنگي و زباني در همايش مولانا درايران، اهميت زيادي دارد.
آكادمي علوم تاجيكستان نيز در نيمه دوم شهريورماه امسال، همايش سه روزه بين‌المللي "مولانا و گفتگوي تمدن‌ها" را در شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزار كرد.
تجليل از مولانا جلال‌الدين بلخي بخشي از برنامه‌هاي بين‌المللي است كه در سال جاري ميلادي در بسياري از كشورهاي جهان از جمله تاجيكستان، افغانستان، ايران و تركيه برگزار مي‌شود.
دربرخي منابع تاريخي، زادگاه مولانا جلال‌الدين بلخي ناحيه‌اي در منطقه "وخش" ولايت بلخ ذكر شده است و انديشمندان تاجيك نيز بر اين باورند كه جلال‌الدين بلخي هشتصد سال قبل در ناحيه وخش ولايت "ختلان" امروزي تاجيكستان به دنيا آمده بود.
همچنين، براساس باورهاي عاميانه، برج شمس تبريزي خوي محل دفن اين عارف نامي ايران است و برهمين اساس كنگره بزرگداشت وي در اين مكان برنامه ريزي شده است.
اين باور در حالي است كه مقامات فرهنگي تركيه مدعي هستند كه مقبره شمس در "قونيه" شهر محل اقامت مولانا جلال اين بلخي مريد شمس تبريز قرار دارد.



با راه‌اندازي بزرگترين كارگاه توليد لباس نظامي كه با همكاري وزرات دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي‌ايران در تاجيكستان راه‌اندازي شد، اين كشور در توليد پوشاك نيروهاي مسلح خود به خود كفايي رسيد.
به گزارش ايرنا، اين كارگاه روز شنبه با حضور "شيرعلي خيرالله‌اف" وزير دفاع تاجيكستان، نمايندگان سازمان اتكا وابسته به وزرات دفاع ايران به بهره‌برداري رسيد.
كارگاه پوشاك نظامي تاجيكستان با بكارگيري
150
چرخ خياطي صنعتي، شش خط توليد پوشاك نظامي دارد.
در اين كارگاه در يك شيفت كاري بيش از
۱۲۰
نيروي تاجيك مشغول كارند كه پيش از اين، آموزش‌هاي لازم به آنان توسط اساتيد و كارشناسان ايراني انجام شده است.
در كارگاه پوشاك نظامي تاجيكستان، انواع اوركت، يونيفرم نظامي، پيراهن و ملحفه و روبالشتي نيروهاي مسلح تاجيك توليد مي‌شود.
توافقنامه راه‌اندازي اين كارگاه در سفر چند ماه پيش نجار وزير دفاع و پشتياني نيروهاي مسلح ايران به تاجيكستان، بين مقامات نظامي دو كشور به امضا رسيده بود.

فيلم سينمايي كاش به كاش

يكشنبه 28 اكتبر ساعت ده شب به وقت تاجيكستان معادل هشت ونيم شب به وقت ايران از تلويزيون سفينه.
http://imdb.com/title/tt0107340/

كارگردان:بختيار خواجه نظروف
نويسندگان:
بختيار خواجه نظروف
لئونيد محكمف
محصول 1994

برنده جايزه از فستيوال ونيز و فريبورگ

باشركت:

پائولينا گالوز درنقش ميرا
دالر مجيدوف
آ.قاسموف
بهادر دورابايف

محصول
آلمان-روسيه-ژاپن-سوييس-تاجيكستان

"شريف سامع اف" رييس شركت برق تاجيكستان، از سرعت بخشيدن عمليات ساخت نيروگاه "سنگتوده

‪ "۲

توسط جمهوري اسلامي ايران در اين كشور قدرداني كرد.

به‌گزارش ايرنا، سامع اف روز جمعه درشهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان، به خبرنگاران اظهار داشت: سرعت عمل مهندسين ايراني، در مقايسه با يك سال پيش براي ساخت نيروگاه سنگتوده ‪
۲

بيشتر شده است و كارهاي اين نيروگاه به خوبي انجام مي‌شود.

نيروگاه سنگتوده

‪ ۲

يكي ازطرح‌هاي مهم راهبردي تاجيكستان است كه با كمك و سرمايه‌گذاري ايران بر روي رودخانه "وخش" در جنوب، براي رفع كمبود نيروي برق اين كشور ساخته مي‌شود.

به‌گفته رييس شركت برق تاجيك، شركت‌هاي ايراني به تازگي تجهيزات جديدي براي تسريع در ساختمان نيروگاه سنگتوده ‪

۲به تاجيكستان انتقال داده‌اند.

وي گفت: تاجيكستان از مسوولان ايراني خواسته‌است با توجه به مشكل كمبود برق تاجيكستان، ساخت اين نيروگاه را زودتر از موعد انجام دهند.

مقام برق تاجيك گفت: موضوع ساخت نيروگاه سنگتوده ‪

۲

پيش از موعد مقرر، قرار است در سفر ماه آينده "پرويز فتاح" وزير نيروي ايران به تاجيكستان، مورد بحث و بررسي قرارگيرد.

وي اظهار داشت: عمليات فراهم كردن شرايط كار درمحل نيروگاه سنگتوده

‪،۲

از جمله تامين ‪

۲۴

ساعته برق كارگاه اين نيروگاه، بازسازي و مرمت جاده ارتباطي و همچنين ايجاد واحدهاي
فرعي ازسوي نهادهاي تاجيكي انجام شده است تا شرايط براي تسريع عمليات ساختماني سد فراهم شود.

سامع اف گفت: ساخت نيروگاه‌هاي "سنگتوده ‪


و "سنگتوده ‪

۲

كه از سوي روسيه و ايران بر روي رودخانه "وخش" در جنوب تاجيكستان درحال انجام است، زمينه‌هاي خودكفايي تاجيكستان
به نيروي برق را فراهم مي‌كند.

به‌گفته وي، تاجيكستان در فصل سرما سالانه به حدود سه ميليارد كيلووات ساعت نيروي برق نياز دارد كه ساخت نيروگاه‌هاي جديد، اين نياز را برطرف مي‌كند.

در زمان حاضر تاجيكستان برق مورد نياز خود را از تركمنستان و ازبكستان وارد مي‌كند و به عقيده كارشناسان با توجه به توافق جديد اين كشور با ازبكستان و تركمنستان، مشكل برق اين
كشور در زمستان امسال كمتر از سال گذشته خواهد بود.

بر پايه توافقنامه‌هاي دو و سه جانبه كه تاجيكستان با شركت‌هاي برق تركمنستان و ازبكستان دارد، طي پنج سال آينده، پنج ميليارد كيلووات ساعت نيروي برق تركمنستان از طريق ازبكستان
به تاجيكستان وارد خواهد شد.

براساس توافقات به دست آمده با دولت ايران، نيروگاه سنگتوده ‪

۲

قرار است از سوي شركتهاي ايراني تا سال ‪

۲۰۱۲

ميلادي مورد بهره‌برداري قرار گيرد ولي به خاطر مشكلات موجود در بخش
نيروي برق تاجيكستان، اين كشور خواستار بهره‌برداري آن، تا سال

‪ ۲۰۱۰

ميلادي مي‌باشد.

نيروگاه

‪ ۲۲۰

مگاواتي "سنگتوده

‪ "۲

با هزينه

‪ ۲۳۰

ميليون دلار توسط جمهوري اسلامي ايران در

‪ ۱۱۰

كيلومتري جنوب شرق تاجيكستان ساخته مي‌شود.

مجري اين نيروگاه، شركت ساختماني "سنگاب" جمهوري اسلامي ايران است.
عناوين مهم هفته‌نامه‌هاي تاجيكستان

** صداي مردم
- مجلس نمايندگان تاجيكستان قانون مبارزه با قاچاق انسان را اصلاح كرد - دادستاني كل تاجيكستان از كاهش ميزان جنايات سنگين خبر داد
- نگراني مسوولان وزارت كشاورزي تاجيكستان از كم بودن حجم توليد غله

** جمهوريت
- افزايش متقاضيان بيمه در تاجيكستان
- تركيه قانون اساسي خود را اصلاح مي‌كند
- بازديد هيات اقتصادي ولايت "لنين گراد" روسيه از تاجيكستان
- ديوان اشعار رودكي در آلماتي چاپ شد

** فرژ
- جلوگيري از فعاليت يك سازمان مبلغ مسيحيت در تاجيكستان
- مقام گمرك تاجيكستان از شركت در نشست خبري خودداري كرد
- دوره تاريكي و آغاز صبح (متن سخنان "احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل)

** فاكتي‌اي كومانتري
- تعرفه خدمات تلفني در تاجيكستان افزايش مي‌يابد
- يك دانشجوي تاجيك در آمريكا بر اثر سانحه رانندگي كشته شد

** رويدادها
- وزير كار تاجيكستان بر ضرورت تاسيس صندوق بيمه اجتماعي مهاجران تاكيد كرد
- رييس جمهوري قرقيزستان مجلس را منحل كرد
- نگراني مردم از ميزان رو به افزايش قيمت آرد در كشورهاي منطقه
** دنيا
- كاهش اعتماد به دلار واحد پول آمريكا در كشورهاي آسيايي
- نماينده ايران در سازمان ملل: تهران مخالف گفت وشنود با طالبان است - تاجيكستان از تاسيس شبكه مصرف آب در آسياي مركزي حمايت مي‌كند - رسانه‌هاي خبري روسيه: لاريجاني
قرباني برنامه هسته‌اي
- اروپاي كليساها، به اروپاي مساجد تبديل مي‌شود

** نجات
- پيام رييس حزب نهضت اسلامي تاجيكستان به نخست وزير تركيه
- جشن ازدواج يكصد زوج جوان با همكاري كميته‌امام خميني (ره) برگزارمي‌شود - مشكل گمركي تاجيكستان با ازبكستان چيست ؟

** ملت
- نشريه جديدي با نام "خرد" در تاجيكستان راه‌اندازي شد
- ميزان طلاق درتاجيكستان افزايش يافت
- مساله كردستان، بحران خاورميانه را پيچيده‌تر مي‌كند

** تاجيكستان
- شهردار مسكو شمار مهاجران در مركز روسيه را كاهش مي‌دهد
- بوش مي‌خواهد پوتين درمورد بازديدش از ايران اطلاع دهد

** نگاه
- رييس مجلس ملي تاجيكستان به سن پترزبورگ سفر مي‌كند
- مجلس نمايندگان تاجيكستان از لايحه قانون تشكيل بازار زمين حمايت نكرد - رييس جمهوري اسلامي ايران: عقب ماندگان ذهني دنبال سلاح هسته‌اي‌اند - فرانسه تغيير موضع داده‌است
- رييس جمهوري روسيه احمدي نژاد را به مسكو دعوت كرد

** آسيا پلوس
- نمايشگاه مشترك تاجيكستان و افغانستان در كندز برگزار شد
- اعضاي مجلس نمايندگان تاجيكستان خواستار لغو ماليات غله وارداتي شدند
** نارودنايا گازيتا
- دومين چرخه نيروگاه سنگتوده ‪ ۱به محل ساخت اين نيروگاه حمل شد - مقام جديد شوراي امنيت ايران انتصاب شد

** وچرني دوشنبه
- نخستين كنگره تاجيك‌هاي روسيه در مسكو برگزار مي‌شود
- ميزان حمل و نقل ريلي در تاجيكستان افزايش يافت
نتايج فوتبال در تاجيكستان
در جريان دور اول مسابقات مقدماتي فوتبال جام جهاني
‪ ۲۰۱۰درآسيا، تيم ملي فوتبال سوريه دربازي برگشت تيم ملي افغانستان را شكست داد.

به گزارش ايرنا، دراين بازي كه بعد ازظهر جمعه در ورزشگاه مركزي شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان برگزارشد، تيم ملي فوتبال سوريه توانست
‪ ۲بر ‪
۱
تيم ملي فوتبال افغانستان را مغلوب خود
سازد.

ابتدا تيم افغانستان در دقيقه
‪ ۱۵
با گل "عبيدالله‌كريمي" از رقيب سرسخت خود پيش افتاد ولي يك دقيقه بعد از اين گل ، تيم سوريه با گل "هاتف جنت" در دقيقه ‪
۱۶
موفق شد دروازه تيم
افغانستان را بازكند.

همچنين در دقيقه ‪
۶۳
اين بازي "فرس‌اسمعيل" دومين گل سوريه را به ثمر رساند كه باعث شكست تيم افغانستان دراين مرحله از مسابقات شد.

داوري اين مسابقات را "روشن ايرماتف" ازازبكستان به همراه كمك‌هاي خود اسماعيل سفيري داورايراني و يك داور از مالزي برعهده داشت.

اين براي نخستين باراست كه در بيش از ‪
۳۰
سال گذشته تيم فوتبال افغانستان در دور اول مسابقات مقدماتي جام جهاني فوتبال شركت مي‌كند.

اسماعيل سفيري داور ايراني دراين مسابقات به خبرنگار ايرنا گفت: بازي افغانستان و سوريه درشهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان بازي خوبي بود و هيچ گونه مشكل وحاشيه‌اي نداشت.

وي افزود: تيم ملي فوتبال افغانستان با توجه به جوان بودن ساختاراين تيم در مقابل تيم با تجربه و قدرتمند سوريه خوب بازي كرد.

وي گفت: در دوراول مسابقات مقدماتي فوتبال جام جهاني درآسيا حدود
‪۴۰
تيم به غير ازتيم‌هاي مطرح آسيا بايگديگر رقابت مي‌كنند كه از بين اين
‪۴۰
تيم حدود ‪
۲۰
تيم بايد به بازيهاي مقدماتي
راه يابند.

به‌گزارش ايرنااز شهر دوشنبه، ناامني‌ها در افغانستان، موجب شد تا ديدار برگشت بين سوريه وافغانستان در كشور تاجيكستان برگزار شود.

سوري‌ها، در دور رفت اين ديدار تيم افغانستان را با نتيجه
‪ ۳
بر صفر شكست داده بودند.

Friday, October 26, 2007


سیمای مستقل تاجیکستان
روشنا سورج، تاجیکستان
http://www.radiozamaneh.info/special/2007/06/post_249.html
در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، یک تلویزیون غیروابسته به دولت این کشور راه‌اندازی شد. این تلویزیون که «سیمای مستقل تاجیکستان» نام دارد، صبح ۱۸ ژوئن شروع به کار کرد. در مراسم افتتاح این تلویزیون اکبر ستار، رییس اتحادیه‌ی خبرنگاران تاجیکستان، گفت تاجیکستان از تعداد زیاد شبکه‌های مستقل تلویزیونی برخوردار نیست در حالی که در اکثر کشورهای آسیای میانه خبرنگاران مستقل شمار زیادی شبکه‌های تلویزیونی را راه‌اندازی کرده‌اند. اکبر ستار می‌گوید سیمای مستقل تاجیکستان باید به اهداف اصلی خود، یعنی به صورت مستقلانه تهیه و منتشر کردن مطالب، صادق بماند.

دکتر ابراهیم عثمان، که تحقیقات زیادی در علوم تاریخ و ژورنالیسم تاجیک انجام داده است، می‌گوید که تلویزیون مستقل تاجیکستان، به‌عنوان رسانه‌ای بی‌طرف و مستقل، نباید در خدمت هیچ یک از افکار و عقاید سیاسی جامعه قرار گیرد. دکتر عثمان می‌گوید رسانه‌ی خبری جدید باید به‌عنوان یک تلویزیون اطلاعاتی و فرهنگی از سازمان و نهادهای گوناگون فرهنگی و مراسم مختلف آنها بی‌طرفانه گزارش تهیه کند. وی بر این باور است که از کاخ هنر گرفته تا مسجد، از شعر گرفته تا قرآن مجید، همه فرهنگ است، ولی اصلا غیرممکن و غیرمجاز است که سیمای مستقل تاجیکستان خود را به منبر ویژه‌ی این سازمان و نهادها تبدیل کند. به عقیده‌ی ابراهیم عثمان، تلویزیون مستقل باید ملت را به درک فرهنگ شعر، قرآن، موسیقی، میهن‌دوستی و بشرسالاری هدایت بکند.

سیمای مستقل تاجیکستان در اثر تلاش‌های یک سال اخیر گروهی از خبرنگاران تاجیک، به ویژه زینت‌الله اسماعیل، و مساعدت برخی از اتحادیه‌های خبرنگاران تاجیکستان تأسیس شده است. زینت‌الله اسماعیل، رییس سیمای مستقل تاجیکستان، می‌گوید کمیته‌ی دولتی رادیو ـ تلویزیون تاجیکستان، طی بیش از یک سال با بهانه‌های مختلف و ایجاد کاغذپرانی‌های مصنوعی به آنها مجوز فعالیت نمی‌داد؛ اما آنها با استواری اهداف خود را که وی «بی‌طرفانه پر و رنگین کردن فضای اطلاعاتی تاجیکستان» می‌خواند، دنبال و پیگیری نموده‌اند.
در همین حال آقای اسماعیل می‌گوید که تهیه و منتشر کردن برنامه‌های گسترده‌ی سیاسی از اهداف اصلی ایجاد تلویزیون مستقل تاجیکستان نیست. در حال حاضر حدود ۳۰ خبرنگار و کارمند فنی در سیمای مستقل تاجیکستان استخدام شده‌اند که بخش اعظم آنها جوان و دانشجویند. به گفته‌ی این جوانان، فعالیت در سیمای مستقل تاجیکستان برایشان، هم از لحاظ کسب تجارب حرفه‌ای و هم از نگاه دریافت درآمد، سازگار است. این تلویزیون که به صورت دیجیتال راه‌اندازی شده و همه روزه به مدت ۸ ساعت برنامه پخش می‌کند، در صدد است با تلویزیون‌های بانفوذ خارجی و مستقل داخلی، به اساس توافق همکاری و در آینده‌ی نزدیک وب اینترنتی خود را راه‌اندازی کند.
حدود ۳۰ خبرنگار و کارمند فنی در سیمای مستقل تاجیکستان مشغول به کار شده‌اند که بخش اعظم آنها جوان و دانشجو هستند.
محمدعلی عجمی، که از شاعران مطرح در تاجیکستان است، از یک‌رنگی برنامه‌های سه شبکه‌ی دولتی این کشور می‌گوید و اظهار امیدواری می‌کند که با ایجاد این تلویزیون مستقل، فضای اطلاعاتی در کشورش رنگین‌تر شود. آقای عجمی می‌گوید در گاهی موارد، هر سه شبکه‌ی دولتی همزمان برنامه‌های موسیقی، کنسرت و رقص و آهنگ پخش می‌کنند و وی هر چند زبان مادری و ملت و میهنش را بسیار دوست می‌دارد اما برای دریافت اخبار تازه مجبور می‌شود از شبکه‌های تلویزیون روسیه استفاده کند.

هرچند در مناطق مختلف تاجیکستان ۱۷ تلویزیون مستقل راه‌اندازی شده است اما محتوا و زمان برنامه‌های آنها محدود بوده و فقط در قلمرو یک منطقه یا شهر منتشر می‌شود.
در شهر دوشنبه قبلا دو تلویزیون مستقل راه‌اندازی شده بود؛ اما تلویزیون موسوم به «پایتخت» در حال حاضر به شبکه‌ی تلویزیون شهرداری دوشنبه تبدیل شده و تلویزیون موسوم به «سامانیان» به دلیل پایان مهلت مجوز، متوقف شده است.

مقالاتي درباره كتابهاي چاپ شده تاجيكي، در مجله گران سنگ بخارابه قلم مسعود عرفانيان
كتابهايى از تاجيكستان




كتاب ملت ساز اثر گرانقدر پرزيدنت امامعلي رحمان
دفتر رشد بخش خصوصي بانك توسعه اسلامي مبلغ ‪
۱/۵
‬ميليون دلار براي رشد و توسعه بخش خصوصي تاجيكستان وام بلندمدت اختصاص مي‌دهد.
منابع خبري تاجيكستان روز سه‌شنبه در گزارشي اعلام كردند: اين وام برپايه يك سند همكاري كه از سوي دفتر رشد بخش خصوصي بانك توسعه اسلامي و بانك سرمايه‌گذاري كشاورزي تاجيكستان (آگروانوست بانك) امضا شد در اختيار اين كشور قرار خواهد گرفت.
بازپرداخت اين وام به دفتر رشد بخش خصوصي بانك توسعه اسلامي از طريق بانك سرمايه‌گذاري كشاورزي صورت مي‌گيرد.
وام بانك توسعه اسلامي به مدت پنج سال در اختيار تجار تاجيك قرار خواهد داشت كه يك سال آن تسهيلي است و وام‌گيرندگان نيز از پرداخت عوارض بانكي معاف خواهند بود.
ايرنا
"جمعه‌باي تيشه‌يف" معاون اول رييس بانك ملي تاجيكستان گفت: عامل اصلي افزايش بيش از
‪ ۱۲‬
درصدي تورم اين كشور درسال جاري، خارجي است.
تيشه يف روز چهارشنبه در نشستي با تشريح فعاليت بانك ملي درنه ماه گذشته ميلادي، اظهار داشت: گران شدن قيمت آرد، گندم و مواد سوختي در بازارجهاني باعث شد تااعتدال دربازار تاجيكستان از بين برود و تورم دراين كشور تشديد شود.
به گفته وي تنها دريك ماه اخير
‪ ۶/۳
‬درصد برتورم اين كشورافزوده شد و و مجموع تورم در تاجيكستان را در نه ماه سال جاري ميلادي به
‪ ۱۲/۳
‬درصد رساند.
معاون اول رييس بانك ملي تاجيكستان افزايش قيمت غله، آرد و گندم را از عوامل منطقه‌اي و گران شدن قيمت نفت و فلزات را ازعوامل جهاني تورم در تاجيكستان برشمرد.
به عقيده وي ، دولت در حال حاضر نمي‌تواند از افزايش تورم جلوگيري كند.
مقام‌هاي مالي و اقتصادي تاجيكستان ميزان تورم را
‪ ۷‬
درصد و كارشناسان دفاتر سازمان‌هاي بين‌المللي مقيم دوشنبه اين ميزان را براي سال ‪
۲۰۰۷
‬ ميلادي
‪ ۹‬درصد پيش بيني كرده اند.
استان گلستان جمهوري‌اسلامي‌ايران براي صدور دانش فني در بخش‌هاي كشاورزي، دامداري، مرغداري و پرورش ماهي و آبزيان و صنايع تبديلي و پرورش گياهان دارويي به تاجيكستان اعلام آمادگي كرد.
به گزارش ايرنا، "سيد محمد موسوي" معاون برنامه‌ريزي استاندار گلستان ايران كه در صدر هياتي از صنعتگران و بازرگانان اين استان به تاجيكستان سفر كرده است، بعدازظهر پنجشنبه در ديدار با "سعيد شريف‌اف" رييس اتاق بازرگاني اين كشور گفت: استان گلستان امكانات و توان و دانش خوبي در همه زمينه‌ها بويژه زمينه كشت وصنعت و صنايع تبديلي دارد و آماده است دانش فني خود را به كشور دوست و همزبان تاجيكستان صادر كند.
وي افزود: در صورت فراهم آوردن تسهيلات لازم، صنعتگران و سرمايه‌گذاران استان گلستان ايران مي‌توانند در صنعت دام و طيور، پرورش ماهي، احداث كشتارگاههاي صنعتي، گياهان دارويي و پرورش گل و گياه، مدرنيزه كردن كشاورزي و توسعه صنايع تبديلي تاجيكستان، تحول ايجاد كنند.
وي همچنين توان استان گلستان را درتوليد مصالح ساختماني و سرمايه‌گذاري براي ساختمان‌سازي و معادن خوب توصيف كرد و اعلام كرد: تجار و بازرگانان گلستان، براي صدور مصالح ساختماني ساير كالاهاي مورد نياز تاجيكستان آماده‌اند.
در اين ديدار "سعيد شريف اف" رييس اتاق بازرگاني تاجيكستان با اشاره به روابط گسترده ايران و تاجيكستان در همه زمينه‌ها گفت: تاجيكستان از سرمايه‌گذاران و صنعتگران ايران استقبال مي‌كند و براي فراهم كردن امكان فعاليت بازرگانان و صنعتگران استان گلستان در اين كشور آماده است.
وي افزود: انتقال دانش فني به خصوص در زمينه كشاورزي و دامداري، صنايع تبديلي و ايجاد واحدهاي صنعتي نياز امروز تاجيكستان است كه اميدواريم بخشي از آن با همكاري استان گلستان ايران برطرف شود.
وي همچنين گفت: قرار است يك هيات اقتصادي از تاجيكستان نيز به ايران سفر كند و از نزديك با امكانات استان گلستان آشنا شود.
يك هيات ‪
۲۶
‬نفره از صنعتگران، بازرگانان، تجار و مسئولين استانداري استان گلستان جمهوري اسلامي ايران روز پنجشنبه به سرپرستي سيدمحمد موسوي معاون برنامه‌ريزي استاندار اين استان وارد شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان شد.
قراراست هيات استان گلستان درسفر يك هفته‌اي خود، ضمن ملاقات با مقامهاي تاجيك و بررسي برگزاري نمايشگاه اختصاصي استان گلستان در تاجيكستان، به شهر خجند مركز ولايت سغد در شمال اين كشور نيز سفر كند.
هيات
‪ ۲۶
‬نفره از صنعتگران، بازرگانان تجار و مسئولين استانداري استان گلستان جمهوري اسلامي ايران روز پنج‌شنبه به سرپرستي "سيدمحمد موسوي" معاون برنامه‌ريزي استاندار اين استان وارد شهر دوشنبه پايتخت تاجيكستان شد.
"بابك شركت اردبيلي" كاردار سفارت ايران درتاجيكستان به خبرنگار ايرنا در شهر دوشنبه پايتخت اين كشور گفت: صنعتگران و بازرگانان استان گلستان به دعوت اتاق بازرگاني تاجيكستان و با هماهنگي سفارت ايران در آن كشور براي نخستين بار به تاجيكستان سفر كرده‌اند.
وي افزود: در اين سفر يك هفته‌اي قرار است هيات استان گلستان در زمينه كشاورزي به ويژه كشت و صنعت، پرورش ماهي، مرغداري، دامداري صنعتي، صنايع تبديلي و همچنين ساختمان‌سازي ، توليد مصالح ساختماني و استخراج معادن و تبادل كالا با مقامهاي تاجيك گفت وگو كند.
وي افزود: هيات استان گلستان در بدو ورود به شهر دوشنبه در نشستي با "احمداجل لوئيان" سرپرست سفارت ايران در تاجيكستان ديدار كرد و درباره قابليت‌ها و استعدادهاي سرمايه‌گذاري در اين كشور همزبان تبادل نظر كرد.


برنامه هاي تلويزيون سفينه تاجيكستان
پنج شنبه ۱۱.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ نازخيال. (توهت یبراهیماو)
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پندروز
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ فيلم «دیکیی نگل», ک. ۱۰۰
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پندروز
۱۰.۲۰ – ۱۱.۲۰ فيلم«ژمجوژین دوارц»
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰پندروز
۱۳.۲۰ – ۱۴.۱۵ فيلم «هانوم مریام»,ک.۹
۱۴.۱۵ – ۱۵.۰۰ عالم حیوانات.
۱۵.۰۰ – ۱۵.۲۰ «اخباربه زبان روسي».
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ وقت داور ست…
۱۶.۰۰ – ۱۶.۲۰ ایتیکت
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ فيلم «دیکیی نگل», ک. ۱۰۰
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰پندروز
۱۷.۲۰ – ۱۸.۲۰ فيلم «ژمجوژین دوارц»
۱۸.۲۰ – ۱۹.۰۰ سفینه سیهون.
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پندروز
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ «چمن ارزو».
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پندروز
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ الله
۲۰.۵۰ – ۲۱.۲۰ ایجاد.
۲۱.۲۰ – ۲۲.۰۰ «شش مقام» برنامه موسیقی.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز
۲۲.۲۰ – ۰۰.۲۵ فيلم «وزونجیک»
۰۰.۲۵ – ۰۰.۴۰ «نوید».
۰۰.۴۰ - ۰۰.۴۵پندروز

جمعه ۱۲.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۱۵ – ۰۷.۲۰پندروز
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ «روزگار آدمان نجیب».
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پندروز
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ فيلم«دیکیی نگل», ک. ۱۰۱
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پندروز
۱۰.۲۰ – ۱۱.۲۰ فيلم«ژمجوژین دوارц»
۱۱.۲۰ – ۱۲.۱۰ ورزش.
۱۲.۱۰ – ۱۳.۰۰ نمایشنامه تلویزیوني.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز
۱۳.۲۰ – ۱۵.۳۰ فيلم«آقاي بروكس كيه؟»
۱۵.۰۰ «اخباربه زبان روسي».
۱۵.۳۰ – ۱۶.۰۰ معاشرت.
۱۶.۰۰ – ۱۶.۲۰ فیلمی تصویری.
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ فيلم«دیکیی نگل», ک. ۱۰۱
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰پندروز
۱۷.۲۰ – ۱۸.۲۰ فيلم«ژمجوژین دوارц»
۱۸.۲۰ – ۱۹.۰۰ نسل سالم.
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پندروز
۱۹.۲۰ – ۱۹.۵۰ اگر گویی, کی بتوانم…
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پندروز
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ الله
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پندروز
۲۰.۵۰ – ۲۱.۳۰ «سخن».
۲۱.۳۰ – ۲۲.۰۰ موسيقي سمفونيك
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۵۵ فيلم«درويش لنگ».
۲۳.۵۵ – ۰۰.۱۰ «نوید».
۰۰.۱۰ - ۰۰.۲۰ پندروز

شنبه ۱۳.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۵ پرنيان.
۰۶.۱۵ – ۰۶.۳۰ «راههای سبز»
۰۶.۳۰ – ۰۸.۳۵ فيلم «امام البخاري».
۰۸.۳۵ – ۰۹.۰۰ «ز دیدها».
۰۹.۱۰ – ۱۰.۵۰ «صدای اشنا». برنامه موسیقی
۱۰.۵۰ – ۱۱.۵۰ «بشنو از نی». (گلستان)
۱۲.۰۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ فيلم «پدر مهتابی».
۱۵.۰۰ – ۱۵.۳۰ «عمارت احساس».
۱۵.۳۵ – ۱۶.۰۰ یک صحیفه ورزش.
۱۶.۰۰ – ۱۹.۱۰ «توس تقدیم مي نماید».
۱۹.۱۰ – ۱۹.۵۰ وقت داور ست…
۲۰.۰۰ – ۲۰.۳۰ «نوید».
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۰ پندروز
۲۰.۴۰ – ۲۱.۵۰ «گويم, یا نگويم?»
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پندروز
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز
۲۲.۲۰ – ۰۰.۰۰ نوروز-۲۰۰۶
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید».
۰۰.۱۵ – ۰۰.۲۰ پندروز

يكشنبه ۱۴.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۵ پرنيان.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۰۰ «نور». برنامه فراغتی.
۰۷.۱۰ – ۰۹.۴۰ فيلم روسي
۰۹.۴۰ – ۰۹.۳۰ «نور». برنامه فراغتی.
۰۹.۳۰ – ۱۰.۰۰ «جزیره جواهرات».
۱۰.۰۰ – ۱۲.۱۵ برنامه موسیقی.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۱۰ ورزش.
۱۳.۱۰ – ۱۵.۲۵ فيلم هندي
۱۵.۲۵ – ۱۶.۰۰ «سفینه سیهون».
۱۶.۰۰ – ۱۷.۰۰ فیلم تصویری
۱۷.۰۰ – ۱۷.۳۰ «صاحب جمال».
۱۷.۳۰ – ۱۸.۳۵ «سفینه دیدار».
۱۸.۴۰ – ۱۹.۲۰ «مخزن خرد».
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ هفته ورزش
۲۰.۰۰ – ۲۰.۴۰ «نوید». جمع بست هفت.
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پندروز
۲۰.۵۰ – ۲۱.۲۰ ایتیکت.
۲۱.۲۰ – ۲۲.۰۰ آناهیتا.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۳۰ ورزش
۲۲.۳۰ – ۰۰.۳۰ فيلم «آواره گردان»

سه شنبه ۱۶.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ در مهمانی «سفینه». ف. دریا
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پندروز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پندروز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۲۰ ف/ه «ژمجوژین دوارц»
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ «ایجاد».
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ ف/ه «درد عشق»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۵.۱۵ – ۱۶. ۰۰باله
۱۶.۱۰ – ۱۷.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰ پندروز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۲۰ ف/ه «ژمجوژین دوارц»
۱۸.۲۰ – ۱۹.۰۰ ف/ه «شریک»
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پندروز.
۱۹.۲۰ – ۱۹.۴۵ عمارت احساس.
۱۹.۴۵ – ۲۰.۰۰ پند روز.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پندروز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵الله
۲۰.۴۵ – ۲۳.۰۰ ف/ه «لوني پاپا»
۲۲.۰۰ «اخباربه زبان روسي».
۲۳.۰۰ – ۰۰.۰۰ ایجاد.
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید».
۰۰.۱۵ – ۰۰.۲۰ پندروز.

چهارشنبه ۱۷.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۱۵ – ۰۸.۰۰ نازخيال
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پندروز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۰ «نوید».
۱۰.۱۰ – ۱۰.۲۰ پندروز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک.۱
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ ف/ه «رادنیا»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۵.۱۵ – ۱۵.۲۰ پند روز.
۱۵.۲۰ – ۱۵.۵۰ «سروش دل» . آ.موسايف
۱۶.۰۰ – ۱۷.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پندروز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک.۱
۱۸.۰۵ – ۱۸.۳۰ «نبض». برنامه اطلاعاتي
۱۸.۳۰ – ۱۹.۰۰ معاشرت.
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پندروز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ ایجاد.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پندروز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵ الله
۲۰.۵۰ – ۲۱.۳۰ نگاه زن
۲۱.۳۰ – ۲۲.۰۰ عالم حیوانات.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز.
۲۲.۲۰ – ۰۰.۰۰ ف/ه «مسکا»
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید»

پنج شنبه ۱۸.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ سحر سازها.
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پندروز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک.۲
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ ف/ه «دو برت»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۲۰ «اخباربه زبان روسي».
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ وقت داور ست…
۱۶.۰۰ – ۱۶.۲۰ اتیکت
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰ پندروز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک.۲
۱۸.۱۰ – ۱۹.۰۰ سفینه سیهون.
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پندروز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ «چمن آرزو».
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پندروز.
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ آل لا
۲۰.۵۰ – ۲۱.۲۰ اتیکت.
۲۱.۲۰ – ۲۲.۰۰ «شش مقام» برنامه موسیقی.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۵۰ ف/ه « اسننیی مرفان»
۲۳.۵۰ – ۰۰.۰۵ «نوید».
۰۰.۰۵ - ۰۰.۱۰ پندروز.

جمعه ۱۹.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۱۵ – ۰۷.۲۰ پند روز.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ اهنگ دل.
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پندروز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰. ۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پندروز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک. ۳
۱۱.۲۰ – ۱۲.۱۰ ورزش.
۱۲.۱۰ – ۱۳.۰۰ نمایشنامه تلویزیونی.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ ف/ه «پادری من لوننыی سوت»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۵.۲۰ – ۱۵.۵۰ معاشرت.
۱۵.۵۰ – ۱۶.۲۰ فیلم تصویری.
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ ف/ه «دیکیی نگل»
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پندروز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы».ک. ۳
۱۸.۰۵ – ۱۹.۰۰ نسل سالم.
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پندروز.
۱۹.۲۰ – ۱۹.۵۰ «جادوي سينما».
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پندروز.
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ الله
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پند روز.
۲۰.۵۰ – ۲۲.۰۰ «امکانییات».
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۵۵ فيلم سينمايي «گرای».
۲۳.۵۵ – ۰۰.۱۰ «نوید».
۰۰.۱۰ - ۰۰.۱۵ پندروز.

شنبه ۲۰.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۸.۳۵ ف\ه «هري پاتر وزنداني آزكابان».
۰۸.۳۵ – ۰۹.۲۰ نگاه زن.
۰۹.۲۵ – ۱۰.۵۰ برنامه موسيقي
۱۰.۵۰ – ۱۱.۵۰ فیلمی هوججتی.
۱۲.۰۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پندروز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۵۰فيلم سينمايي «مجستیک».
۱۵.۵۰ – ۱۶.۲۰ «عمارت احساس».
۱۶.۳۰ – ۱۷.۰۰ يك صحيفه ورزش.
۱۷.۰۰ – ۱۹.۱۰ برنام موسيقي.
۱۹.۱۰ – ۱۹.۵۰ وقت داور ست…
۲۰.۰۰ – ۲۰.۳۰ «نوید».
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۰ پندروز,
۲۰.۴۰ – ۲۱.۵۰ «ب نیکاب»
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پندروز
۲۲.۰۰ – ۲۲. ۱۵ «اخباربه زبان روسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پندروز,
۲۲.۲۰ – ۲۳.۵۰ فيلم سينمايي «جرنیا کول».
۲۳.۵۰ – ۰۰.۰۵ «نوید».
۰۰.۰۵ – ۰۰.۱۰ پند روز.

يكشنبه ۲۱.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۵ پرنيان.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۰۰ «نور». برنامه فراغتي.
۰۷.۱۰ – ۰۹.۳۰ فيلم سينمايي «ژستاکیی رامنس».
۰۹.۳۰ – ۰۹.۲۰ «نور». برنامه فراغتي.
۰۹.۲۰ – ۱۰.۲۰ برنامه موسيقي.
۱۰.۲۰ – ۱۰.۵۰ «جزیری جواهرات».
۱۰.۵۰ – ۱۱.۵۰ عالم حیوانات.
۱۲.۰۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۵.۲۰ فيلم سينمايي «ولюبلیاننыی سمازونц»
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ «سفینه سیهون».
۱۶.۰۰ – ۱۷.۰۰ فیلم تصویری
۱۷.۰۰ – ۱۷.۳۰ «صاحب جمال».
۱۷.۳۰ – ۱۸.۳۵ برنامه موسيقي.
۱۸.۴۰ – ۱۹.۲۰ «مخزن خرد».
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ هفته ورزش
۲۰.۰۰ – ۲۰.۴۰ «نوید»جمع بست هفته
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پند روز
۲۰.۵۰ – ۲۱.۲۰ اتیکت.
۲۱.۲۰ – ۲۲.۰۰ آناهیتا.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۳۰ ورزش. (بای بز پرویل)
۲۲.۳۰ – ۲۳.۰۰ موسيقي سمفونيك
۲۳.۰۰ – ۲۳.۵۰ فيلم سينمايي «عمليات ы»



سه شنبه ۲۳.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ سريال «محبت» قسمت اول
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ سريال «دوه زودي», قسمت ۷- ۸
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «گاسپاد افیцرы», قسمت.۴
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ «ایجاد».
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵اخبار روسي
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۴.۴۰ فيلم سينمايي «افتابی تَف سان بیابان»
۱۴.۴۰ – ۱۵.۰۰باله
۱۵.۰۰ – ۱۵.۲۰ «اخبارروسي».
۱۵.۲۰ – ۱۶. ۰۰ فیلمی تصويري.
۱۶.۱۰ – ۱۷.۰۰ سريال «محبت» قسمت ۱.
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۰ عمارت احساس.
۱۸.۱۰ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы», ک.۷- ۸
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ رساله تاريخي
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پند روز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵ لل.
۲۰.۴۵ – ۲۲.۰۰ نازخيال
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «گاسپاد افیцرы», ک. ۴
۲۳.۰۵ – ۰۰.۰۰ عالم حیوانات.
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید».
۰۰.۱۵ – ۰۰.۲۰ پند روز.

چهارشنبه ۲۴.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ سريال «محبت» قسمت ۲
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ ف/ه «دو زوزدы», ک.۹-۱۰
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۰ «نوید».
۱۰.۱۰ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک.۵
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ ف/ه «لюباوь جرز ۱۰۰ لتь»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخبارروسي».
۱۵.۱۵ – ۱۵.۲۰ پند روز.
۱۵.۲۰ - ۱۶.۰۰ صاحب جمال.
۱۶.۰۰ – ۱۷.۰۰ سريال «محبت» قسمت ۲.
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۷.۵۰ معاشرت.
۱۷.۵۰ – ۱۸.۰۵ «نبض». برنامه خبری
۱۸.۰۵ – ۱۹.۰۰ ف/ه «دو زوزدы», ک.۹-۱۰
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ ایجاد.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پند روز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵ لل.
۲۰.۵۰ – ۲۱.۵۰ نگاه زن
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پند روز.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ ف/ه «گاسپاد افیцرы», ک.۵
۲۳.۰۵ – ۰۰.۰۰ فیلمی حجتی (مستند)
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید»

پنج شنبه ۲۵.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ سريال «محبت»قسمت ۳
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ سريال «دو زوزدы», ک.۱۱-۱۲
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «گاسپاد افیцرы», ک.۶
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ فيلم «سوای سردی جوژیه, جوژای سردی سوایه»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۲۰ «اخبارروسي».
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ وقت داور ست…
۱۶.۰۰ – ۱۶.۲۰ اتیکت
۱۶.۱۰ – ۱۷.۰۰ سريال «محبت» قسمت ۳
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۰ سفینه سیهون.
۱۸.۰۰ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы», ک.۱۱-۱۲
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ «چمن ارزو».
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پند روز.
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ لل.
۲۰.۵۰ – ۲۱.۵۰ فضیلت انسانی.
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پند روز.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «گاسپاد افیцرы», ک.۶
۲۳.۰۵ – ۲۳.۴۰ «شش مقام» برنامه موسیقي.
۲۳.۴۰ – ۲۳.۵۵ «نوید».
۲۳.۵۵ - ۰۰.۰۰ پند روز.


جمعه ۲۶.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۱۵ – ۰۷.۲۰ پند روز.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ سريال «محبت» قسمت ۴
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰. ۰۰ سريال «دو زوزدы», قسمت۱۳-۱۴
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «گاسپاد افیцرы» قسمت ۷
۱۱.۲۰ – ۱۲.۱۰ ورزش.
۱۲.۱۰ – ۱۳.۰۰ نمایشنامه تلویزیونی.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ ف/ه «راژدنی»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخبارروسي».
۱۵.۲۰ – ۱۵.۵۰ معاشرت.
۱۵.۵۰ – ۱۶.۲۰ فیلم تصويري.
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ سريال «محبت» قسمت ۴
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۵ «سحر سينما».
۱۸.۰۵ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۳-۱۴
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۱۹.۵۰ نسل سالم.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پند روز.
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ لل.
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پند روز.
۲۰.۵۰ – ۲۱.۳۰ «امکانییات».
۲۱.۳۰ – ۲۲.۰۰ موسيقي سمفونيك
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «گاسپاد افیцرы» قسمت ۷
۲۳.۰۵ – ۰۰.۰۰ عالم حیوانات.
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید».
۰۰.۱۵ – ۰۰.۲۰ پند روز.


شنبه ۲۷.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۷.۲۰ فيلم «من با دختر واخوردم».
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۵ نگاه زن.
۰۸.۱۰ – ۱۰.۲۰ برنامه موسیقی (نور اميد)
۱۰.۲۰ – ۱۰.۵۰ فیلم مستند (بزرگ شهرها)
۱۰.۵۰ – ۱۱.۵۰ «امکانییات».
۱۲.۰۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۵ فيلم سينمايي«وقتي که بالای شهر باران مي ريخت».
۱۵.۰۵ – ۱۵.۳۵ «عمارت احساس».
۱۵.۴۰ – ۱۶.۲۰ فضیلت انسانی.
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ فیلم تصويري.
۱۷.۰۰ – ۱۹.۱۰ برنامه موسیقی.
۱۹.۱۰ – ۱۹.۵۰ وقت داور است…
۲۰.۰۰ – ۲۰.۳۰ «نوید».
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۰ پند روز,
۲۰.۴۰ – ۲۱.۵۰ «گويم, یا نگويم؟»
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پند روز
۲۲.۰۰ – ۲۲. ۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز,
۲۲.۲۰ – ۲۳.۵۰ فيلم سينمايي «كانديدا».
۲۳.۵۰ – ۰۰.۰۵ «نوید».
۰۰.۰۵ – ۰۰.۲۰ پند روز.


يكشنبه ۲۸.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۵ پرنيان.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۰۰ «نور». برنامه فراغتی.
۰۷.۱۰ – ۰۹.۰۰ فيلم سينمايي «قسمت شاعر».
۰۹.۰۰ – ۰۹.۵۰ «نور»برنامه فراغتی.
۰۹.۵۰ – ۱۰.۵۰ برنامه موسیقی.
۱۰.۵۰ – ۱۱.۲۰ «جزیره جواهرات».
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ عالم حیوانات.
۱۲.۲۵ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۵.۲۰ فيلم «برادیاگ» (هندوستان)
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ «سفینه سیهون».
۱۶.۰۰ – ۱۷.۰۰ فیلم تصويري
۱۷.۰۰ – ۱۷.۳۰ «صاحب جمال».
۱۷.۳۰ – ۱۸.۳۵ برنامه موسیقی.
۱۸.۴۰ – ۱۹.۲۰ «مخزن خرد».
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ هفته ورزش
۲۰.۰۰ – ۲۰.۴۰ «نوید». جمع بست هفت.
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پند روز
۲۰.۵۰ – ۲۱.۲۰ اتیکت.
۲۱.۲۰ – ۲۲.۰۰ آناهیتا.
۲۲.۰۰ – ۲۳.۳۰ فيلم سينمايي «کاش به کاش»
۲۳.۳۰ – ۰۰.۰۰ ورزش


دوشنبه ۲۹.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر. (گلچین)
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ «سريال محبت» قسمت ۵
۰۸.۰۰ – ۰۸.۳۰ «نوید». جمع بست هفته.
۰۸.۳۰ – ۰۸.۳۵ پند روز.
۰۸.۳۵ – ۰۹.۲۵ فيض سحر.
۰۹.۲۵ – ۱۰.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۵و۱۶
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۲۰ سريال «گاسپاد افیцرы» قسمت ۸
۱۱.۲۰ – ۱۲.۳۵ نمايشنامه تلویزيوني.
۱۲.۳۵ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ فيلم سينمايي «فاصله»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخبارروسي».
۱۵.۱۵ – ۱۵.۲۰ پند روز.
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ فیلم تصويري.
۱۶.۱۰ – ۱۷.۰۰ «سريال محبت» قسمت ۵
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۱۰ یک صحيفه ورزش.
۱۸.۱۰ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۵-۱۶
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ صاحب جمال
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پند روز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵ لل.
۲۰.۵۰ – ۲۱.۵۰ ناز خيال.
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پند روز.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۲۰ «اخبارروسي».
۲۲.۲۰ – ۲۳.۱۰ سريال «گاسپاد افیцرы» قسمت ۸
۲۳.۱۰ – ۲۳.۴۰ عالم حيوانات.
۲۳.۴۰ – ۰۰.۵۵ «نوید».


سه شنبه ۳۰.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ «سريال محبت» قسمت ۶.
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۷- ۱۸
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «آلبانتس»,قسمت۱
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ «ایجاد».
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ فيلم سينمايي «وزیر شدن مي خواهم»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۲۰ «اخبارروسي».
۱۵.۲۰ – ۱۶. ۰۰ فیلم تصويري.
۱۶.۱۰ – ۱۷.۰۰«سريال محبت» قسمت ۶.
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۰ عمارت احساس.
۱۸.۱۰ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۷- ۱۸
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ معرفت.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پند روز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵ لل.
۲۰.۴۵ – ۲۲.۰۰ فضيلت انسانی.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «آلبانتس»,قسمت۱
۲۳.۰۵ – ۰۰.۰۰ عالم حيوانات. «سیاحت با اژدرها»قسمت۳
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید».
۰۰.۱۵ – ۰۰.۲۰ پند روز.


چهارشنبه ۳۱.۱۰.۲۰۰۷

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ «سريال محبت» ک ۷
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۹-۲۰
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۰ «نوید».
۱۰.۱۰ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «لبنц» قسمت ۲
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ فيلم سينمايي «مردی متعلق به دو زن»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخبارروسي».
۱۵.۱۵ – ۱۵.۲۰ پند روز.
۱۵.۲۰ - ۱۶.۰۰ صاحب جمال.
۱۶.۰۰ – ۱۷.۰۰ «سريال محبت» قسمت ۷.
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۷.۵۰ معاشرت.
۱۷.۵۰ – ۱۸.۰۵ «نبض». برنامه اطلاعاتي
۱۸.۰۵ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۱۹-۲۰
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ ایجاد.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۳۰ پند روز.
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۵ لل.
۲۰.۵۰ – ۲۱.۵۰ نگاه زن
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پند روز.
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «لبنц» قسمت ۲
۲۳.۰۵ – ۰۰.۰۰ فیلم حجتي
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید» .


پنج شنبه اول نوامبر

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰ «سريال محبت» قسمت ۸
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۲۱-۲۲
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «لبنц» قسمت ۳
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ ایجاد.
۱۲.۲۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۵.۰۰ فيلم سينمايي «آکواریوم»
۱۵.۰۰ – ۱۵.۲۰ «اخبارروسي».
۱۵.۲۰ – ۱۶.۰۰ وقت داور ست…
۱۶.۰۰ – ۱۶.۲۰ اتیکت
۱۶.۱۰ – ۱۷.۰۰«سريال محبت» قسمت ۸
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۰ «نوید».
۱۷.۱۰ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۰ سفینه سیهون.
۱۸.۰۰ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۲۱-۲۲
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ «چمن ارزو».
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پند روز.
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ لل.
۲۰.۴۰ – ۲۲.۰۰ فيلم سينمايي روسي
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «لبنц» قسمت ۳
۲۳.۰۵ – ۲۳.۴۰ «شش مقام» برنامه موسيقي.
۲۳.۴۰ – ۲۳.۵۵ «نوید».
۲۳.۵۵ - ۰۰.۰۰ پند روز.


جمعه دوم نوامبر

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۶.۱۵ صفاي روح.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۱۵ فيض سحر.
۰۷.۱۵ – ۰۷.۲۰ پند روز.
۰۷.۲۰ – ۰۸.۰۰«سريال محبت» قسمت ۹
۰۸.۰۰ – ۰۸.۱۰ «نوید».
۰۸.۱۰ – ۰۸.۲۰ پند روز.
۰۸.۲۰ – ۰۹.۱۵ فيض سحر.
۰۹.۱۵ – ۱۰. ۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۲۳-۲۴
۱۰.۰۰ – ۱۰.۱۵ «نوید».
۱۰.۱۵ – ۱۰.۲۰ پند روز.
۱۰.۲۰ – ۱۱.۰۵ سريال «لبنц» قسمت ۴
۱۱.۲۰ – ۱۲.۱۰ ورزش.
۱۲.۱۰ – ۱۳.۰۰ «اسپکتاکل» مسافر با الاغش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۴.۳۰ فيلم سينمايي روسي «زلاژنیک»
۱۴.۳۰ – ۱۵.۰۰ اهنگ دل.
۱۵.۰۰ – ۱۵.۱۵ «اخبارروسي».
۱۵.۲۰ – ۱۵.۵۰ معاشرت.
۱۵.۵۰ – ۱۶.۲۰ فیلم تصويري.
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ «سريال محبت» قسمت ۹
۱۷.۰۰ – ۱۷.۱۵ «نوید».
۱۷.۱۵ – ۱۷.۲۰ پند روز.
۱۷.۲۰ – ۱۸.۰۵ «راهنمای زندگی».
۱۸.۰۵ – ۱۹.۰۰ سريال «دو زوزدы» قسمت ۲۳-۲۴
۱۹.۰۰ – ۱۹.۱۵ «اخبارروسي».
۱۹.۱۵ – ۱۹.۲۰ پند روز.
۱۹.۲۰ – ۱۹.۵۰ نسل سالم.
۲۰.۰۰ – ۲۰.۱۵ «نوید».
۲۰.۱۵ – ۲۰.۲۵ پند روز.
۲۰.۲۵ – ۲۰.۴۰ لل.
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پند روز.
۲۰.۵۰ – ۲۱.۴۵ «امکانییات».
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز.
۲۲.۲۰ – ۲۳.۰۵ سريال «لبنц» قسمت ۴
۲۳.۰۵ – ۰۰.۰۰ عالم حيوانات. «سیاحت با اژدرها» قسمت ۴
۰۰.۰۰ – ۰۰.۱۵ «نوید».
۰۰.۱۵ – ۰۰.۲۰ پند روز.


شنبه سوم نوامبر

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۰ پرنيان.
۰۶.۱۰ – ۰۷.۳۰ ف/ه «پرویا ليوبوف نصرالدین».
۰۷.۳۰ – ۰۸.۰۵ نیگاه زن.
۰۸.۱۰ – ۰۹.۳۰ برنامه موسيقي
۰۹.۳۰ – ۱۰.۳۰ فیلمی حجتی.
۱۰.۳۰ – ۱۱.۲۰ «امکانییات».
۱۱.۲۰ – ۱۲.۰۰ فضيلت انسانی.
۱۲.۰۰ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۳.۱۵ «اخبارروسي».
۱۳.۱۵ – ۱۳.۲۰ پند روز.
۱۳.۲۰ – ۱۴.۵۰ فيلم سينمايي «جاسوس».
۱۴.۵۰ – ۱۵.۳۰ «عمارت احساس».
۱۵.۴۰ – ۱۶.۲۰ نسل سالم.
۱۶.۲۰ – ۱۷.۰۰ فیلم تصويري.
۱۷.۰۰ – ۱۷.۴۰ «نوش ونيش»
۱۷.۴۰– ۱۸.۱۰ فيلم «لیفت».
۱۸.۱۰ – ۱۹.۱۰ برنامه موسيقي.
۱۹.۱۰ – ۱۹.۵۰ وقت داور ست…
۲۰.۰۰ – ۲۰.۳۰ «نوید».
۲۰.۳۰ – ۲۰.۴۰ پند روز
۲۰.۴۰ – ۲۱.۵۰ افتخار.
۲۱.۵۰ – ۲۲.۰۰ پند روز
۲۲.۰۰ – ۲۲.۱۵ «اخبارروسي».
۲۲.۱۵ – ۲۲.۲۰ پند روز
۲۲.۲۰ – ۰۰.۰۵ فيلم روسي «بز لیتسا».
۰۰.۰۵ – ۰۰.۲۰ «نوید».
۰۰.۲۰ – ۰۰.۲۵ پند روز.


يكشنبه چهارم نوامبر

۰۶.۰۰ – ۰۶.۱۵ پرنيان.
۰۶.۱۵ – ۰۷.۰۰ «نور». برنامه فراغتي.
۰۷.۱۰ – ۰۹.۰۰ فيلم سينمايي «دکتر دولیتل».
۰۹.۰۰ – ۰۹.۵۰ «نور». برنامه فراغتي.
۰۹.۵۰ – ۱۰.۵۰ برنامه موسيقي.
۱۰.۵۰ – ۱۱.۲۰ «جزیره جواهرات».
۱۱.۲۰ – ۱۲.۲۰ عالم حيوانات.
۱۲.۲۵ – ۱۳.۰۰ ورزش.
۱۳.۰۰ – ۱۶.۰۰ فيلم روسي «نستوپیت زوتر یلی نت?»
۱۶.۰۰ – ۱۶.۴۰ «سفینه سیهون».
۱۶.۴۰ – ۱۷.۰۰ فیلم تصويري
۱۷.۰۰ – ۱۷.۳۰ «صاحب جمال».
۱۷.۳۰ – ۱۸.۳۵ برنامه موسيقي.
۱۸.۴۰ – ۱۹.۲۰ سیرک.
۱۹.۲۰ – ۲۰.۰۰ هفته ورزش
۲۰.۰۰ – ۲۰.۴۰ «نوید». جمع بست هفته
۲۰.۴۰ – ۲۰.۵۰ پند روز
۲۰.۵۰ – ۲۱.۲۰ اتیکت.
۲۱.۲۰ – ۲۲.۰۰ آناهیتا.
۲۲.۰۰ – ۰۰.۰۰ فيلم سينمايي «فارت لما»